ΕΣΕΕ: Συνάντηση με την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος

Αθήνα 29 Αυγούστου 2013

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συνάντηση ΕΣΕΕ με την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος

 

Πραγματοποιήθηκε σήμερα συνάντηση ανάμεσα στον Πρόεδρο της ΕΝΠΕ και Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γ. Σγουρό και αντιπροσωπεία της ΕΣΕΕ με επικεφαλής τον Πρόεδρό της κ. Βασίλη Κορκίδη. Αντικείμενο της συνάντησης ήταν οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν οι περιφέρειες σε σχέση με τις εμπορικές επιχειρήσεις με κύρια αναφορά στα ζητήματα της ρύθμισης λειτουργίας των τοπικών αγορών και την πάταξη του παρεμπορίου.

 

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να υπάρχει στο μέλλον στενή συνεργασία στο πλαίσιο ενός διαρκούς διαλόγου, ώστε να επιλύονται θέματα και να εξειδικευτεί ο τρόπος συμβολής των Περιφερειών στην ανάπτυξη του τοπικού εμπορίου.

Ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ και Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιάννης Σγουρός αμέσως μετά την συνάντηση δήλωσε:

 

«Με τον Πρόεδρο και τα Μέλη της ΕΣΕΕ είχαμε όλοι οι Περιφερειάρχες έναν ειλικρινή και ουσιαστικό διάλογο. Με τον πρόσφατο νόμο ρυθμίζεται με νέο τρόπο η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, η λειτουργία των λαϊκών αγορών και η καταπολέμηση του παραεμπορίου. Προφανώς, έκριναν ότι ο θεσμός των Περιφερειών κρατάει όρθια την συντεταγμένη Πολιτεία αφού τα Υπουργεία φαίνεται πως έχουν παραδώσει το πνεύμα. Γιατί τι άλλο μπορούμε να πούμε όταν φτάσαμε στον Αύγουστο και ακόμα δεν κατόρθωσαν να έχουν παραλάβει φορολογικές δηλώσεις. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι οι Περιφέρειες έδωσαν το φιλί της ζωής στην απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ και πήγαν τη χώρα μας στην 4η θέση απορροφητικότητας μεταξύ των Ευρωπαϊκών κρατών από τις τελευταίες θέσεις που βρισκόταν πριν. Η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερη προσοχή. Το θέμα είναι σοβαρό και απαιτεί μελέτη και όχι βεβιασμένες αποφάσεις, αν θέλουμε να αποφευχθούν αντιπαραθέσεις και προβλήματα στην αγορά. Ο προσδιορισμός των ζωνών εφαρμογής των νέων μέτρων δεν μπορεί να γίνει αυθαίρετα. Χρειάζονται εξειδικευμένες μελέτες σκοπιμότητας, διότι η επέκταση του ωραρίου θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένη αιτιολογία. Πρέπει να εξασφαλιστεί πάση θυσία η προστασία των μικρών επιχειρήσεων, που ήδη πλήττονται από την οικονομική κρίση. Και βεβαίως θα πρέπει να είναι σεβαστό το δικαίωμα της αργίας και ξεκούρασης, που μέχρι τώρα εγγυόταν η αργία της Κυριακής. Εμείς δεν αρνούμαστε να ασκήσουμε την αρμοδιότητα, αλλά δεν είναι σωστό ο θεσμός της αιρετής Περιφέρειας να αντιμετωπίζεται κατ’αυτόν τον τρόπο. Δηλαδή χωρίς να του διατίθεται το απαραίτητο προσωπικό και οι πόροι να ζητάνε να σηκώσουμε βάρη που αδυνατεί το ίδιο το Κράτος να σηκώσει».

 

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωση:

«Οι Περιφερειάρχες και Αντιπεριφερειάρχες είναι σημαντικοί παράγοντες καλής λειτουργίας της αγοράς, οι μικρομεσαίοι έμποροι είμαστε σε καλά χέρια. Κοινός στόχος είναι η αναζήτηση ενός παραγωγικού ωραρίου ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε Περιφέρειας».

 

Για το θέμα του πλαισίου της αγοράς  ο κ. Κορκίδης ανέφερε ότι με το νομοθέτημα «Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών», αυξάνονται οι αρμοδιότητες του τοπικού Αντιπεριφερειάρχη για τον καθορισμό της λειτουργίας των καταστημάτων και της επέκτασης του ωραρίου τους, καθώς και για τη λειτουργία των λαϊκών αγορών και ζήτησε από τον κ. Σγουρό οι αποφάσεις που αφορούν αυτά τα ζητήματα να εκδοθούν μετά από συνεννόηση με τα κεντρικά κύτταρα των αγορών των περιφερειών, που είναι οι τοπικοί Εμπορικοί Σύλλογοι, όπως κατ’ επανάληψη έχει συμβεί στο παρελθόν.

 

Για την ΕΣΕΕ και τους Εμπορικούς Συλλόγους το κυριότερο κριτήριο για την υπαγωγή μίας περιοχής στο καθεστώς λειτουργίας τις Κυριακές, θα πρέπει να είναι η «τουριστική ταυτότητα», δεδομένου ότι στην περίπτωση αυτή είναι πολύ πιο εύκολη και μπορεί να γίνει καθολικά αποδεκτή η ειδική αιτιολόγηση. Ο χαρακτηρισμός πρόσθετων τουριστικών περιοχών σε μια Περιφέρεια, προτείνεται να γίνει βάσει συγκεκριμένων και κοινά αποδεκτών κριτηρίων: α) αναγνωρισμένη τουριστική ταυτότητα και φήμη· β) διαπιστωμένο παραθεριστικό χαρακτήρα· γ) συγκέντρωση ιδιαίτερων χαρακτηριστικών φυσικού κάλλους, που εξατομικεύουν τον τόπο· συγκέντρωση μαζικού τουρισμού, εσωτερικού ή εξωτερικού, κάθε είδους· δ) υψηλό βαθμό εξάρτησης της τοπικής οικονομίας από την τουριστική δραστηριότητα· ε) παράδοση ή στοιχεία εμπορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς (ενδεικτικά οι «παλαιές πόλεις»). Επιπλέον, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα και στην επιχειρηματική ταυτότητα της τουριστικής επιχείρησης που θα μπορεί να κάνει χρήση του δικαιώματος λειτουργίας την Κυριακή, ανάλογα με το αντικείμενό της και την αιτιώδη συνάφεια που αυτό έχει με την τουριστική ανάπτυξη του τόπου. Το κατάστημα που θα εξυπηρετεί την τουριστική κίνηση τις Κυριακές, θα πρέπει να πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) είναι κάτω των 250 τμ. (προϋπόθεση του νόμου)· β) δεν λειτουργεί σε εμπορικό κέντρο ή εκπτωτικό χωριό (προϋπόθεση του νόμου)· γ) δεν ανήκει σε αλυσίδα καταστημάτων της αυτής φίρμας, ούτε έχει χαρακτήρα εκπτωτικό από την φύση του (stock ή outlet – προϋπόθεση του νόμου)με την εξαίρεση των καταστημάτων franchise· δ) λειτουργεί σε χαρτογραφημένη τουριστική περιοχή· ε) λειτουργεί εποχιακά· στ) εντός της επιχείρησης ομιλείται τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα και στις αναρτημένες τιμές, έχει πληροφορίες για τα πωλούμενα είδη και στα αγγλικά.

 

Τέλος, η αντιπροσωπεία της ΕΣΕΕ έθεσε στην προσοχή του κ. Σγουρού δύο σημαντικά ζητήματα: πρώτον, ότι ο νόμος δεν θέτει περιορισμούς στο περιεχόμενο της απόφασης των Αντιπεριφερειαρχών και στο βαθμό που η τοπική κοινωνία και οι Εμπορικοί Σύλλογοι των περιοχών τους δεν το έχουν ανάγκη ή κρίνουν ότι δεν θα βοηθήσει, οι αποφάσεις μπορεί να έχουν αρνητικό περιεχόμενο, δηλαδή να μην ανοίγει κανένα κατάστημα για καμία άλλη Κυριακή πέραν των συγκεκριμένων επτά (7) από το νόμο καθοριζόμενων. Δεύτερον, είναι απαραίτητο να εκδοθούν οι αποφάσεις των Αντιπεριφερειαρχών εντός του καθοριζόμενου τριμήνου, με όποιο περιεχόμενο κρίνει η τοπική διαβούλευση για να μη μεταφερθεί η αποφασιστική αρμοδιότητα σε άλλους φορείς (π.χ. Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης).

 

Ως προς το φλέγον θέμα του παρεμπορίου υποστηρίχθηκε ότι η κατάργηση των Δημοτικών Αστυνομιών, έχει ήδη προκαλέσει έξαρση του παράνομου μη στεγασμένου εμπορίου, μια εξέλιξη που ζημιώνει τόσο την τοπική αγορά όσο και τα έσοδα του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Κατά τον κ. Κορκίδη το μόνο εργαλείο που απομένει προβλέπεται από τον ν.2323/1995 και δεν είναι άλλο από τα «Κλιμάκια Ελέγχου Λαϊκών Αγορών και Υπαίθριου Εμπορίου» (ΚΕΛΑΥΕ), τα οποία θα λειτουργούν τόσο στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, όσο και απευθείας στις Περιφέρειες. Οι Περιφερειάρχες, επομένως, προΐστανται του μοναδικού εργαλείου που έχει απομείνει σε τοπικό επίπεδο για τον έλεγχο και την πάταξη του παρεμπορίου και η δραστηριοποίησή τους από κοινού με τους Εμπορικούς Συλλόγους της Περιφέρειας, θα καθορίσει το εάν θα ελεγχθεί σε τοπικό επίπεδο αυτή η πραγματική «μάστιγα» για το οργανωμένο εμπόριο. Τέλος, δεδομένου ότι η επικοινωνία που προβλέπεται ανάμεσα στις Περιφέρειες και το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι συνεχής, θα μπορούσε να γίνει χρήση του «Συντονιστικού Κέντρου κατά του Παρεμπορίου», ενός διακλαδικού θεσμού που λειτουργεί ήδη από τον Ιούλιο του 2012 στην Αττική, και ο οποίος μπορεί επίσης να συνδράμει τη μάχη ενάντια στο παρεμπόριο.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*